KAJAK SOM TERAPI


I disse corona tider er det vigtigt at holde sig i gang. Mange sidder sikkert stille alt for længe. Så er det godt med lidt bevægelse som samtidig giver motion og frisk luft.

Gør kajakken klar. Kom ud på vandet og lyt til naturens egne lyde; bølgeskvulp fra kajakken som skærer gennem vandet, pagajen som dyppes i vandet og en fisk som lige slår et plask med halen i overfalden. 

Det er vigtigt at tage hensyn i denne tid, både i forhold til Corona og i forhold til årstiden. For det er koldt på vandet, og i vandet hvis du kæntrer. Brug tørdragt og andet sikkerhedsudstyr. Husk lys (det bliver tidligt mørkt). Undgå at stikke en tur over en bugt eller lignende. Ro kystnært, så du hurtigt kan komme i land, hvis du skulle kæntre. Giv besked til kæreste, mand eller kone, hvor du er og hvornår du er tilbage  – informer ved forsinkelser eller ændringer i turen.

Sæt dig et mål; ro 5, 7 eller 15 kilometer før det er pausetid. Tag varm kakao eller kaffe med i termokanden. Og lidt guf; et stykke citronkage eller muslibar, er altid godt. Husk et siddeunderlag og varmt tøj til pausen.

At ro kajak er godt for både skuldre, arme, ryg og ben og god motion i denne tid hvor træningscentrene er lukkede. Saltvand og frisk vind i håret er heller ikke så dumt.

Turforslag

Foto Henrik Numelin
Publiceret 14.12.2020