KAJAKKER ER SVÆRE AT SE I DEN BLÅ TIME


Det er så godt som umuligt at se kajakker, hvis de ikke har lys på - og især i dårlig sigt og med bølger.  

Forestil dig, at I tager otte kajakker på vandet en efterårsaften. Vejret er fint og vandet er overraskende lunt - cirka 16 grader. Men i den blå time skifter vejret til rigtigt efterårsvejr og bliver til en blæsende aften med lidt småregn. 

Samtidig med at vejret bliver værre, mister I pludselig kontakten med hinanden, så I nu er to grupper.  Det er i sig selv ikke farligt, men da så den ene gruppe mister en roer, som måske er kæntret, så begynder situationen at spidse til.

Det var scenariet for en øvelse DSRS København (vi) havde med Københavns Kajakklub. 

Vi havde aftalt et område på forhånd, men der var kun en person hos DSRS, der kendte både position og scenarie, for at gøre øvelsen så realistisk som muligt.

Efter cirka en times afsøgning fandt vi den forsvundne gruppe og fik reddet den kæntrede og stærkt underafkølede kajakroer op. Vi igangsatte førstehjælp med den underafkølede og psykisk førstehjælp til resten af den forsvundne gruppe. Vi fik etableret kontakt til den første gruppe og fik aftalt en  mødeposition, hvor vi overdrag den reddede roer og hans kajak til resten af gruppen.

DSRS lærte meget af øvelsen, blandt andet 

  • Kajakker er svære at se i den blå time
  • Der var intet signal i de digitale natkikkerter på kajakkerne med roere i tørdragt og huer/hætter
  • Vi kunne næsten ikke kan se kajakkerne på radaren, selv med forskellige indstillinger
  • Det er så godt som umuligt at se kajakker mod land, hvis de ikke har lys på - og især i dårlig sigt og med bølger.
  • Vi fik testet vores søgelygter og selv om der var kajakker med reflekser på siden (iøvrigt en VIRKELIG god idé) så var det svært at se dem.

Og kajakroerne 

  • Reflekser, altså de rigtige solas godkendte, på både dæk og bund, så kajakken også kan ses når den ligger med bunden i vejret.
  • Lygte lysende hvidt 360 grader rundt, monteret på kajakvesten.
  • Pandelygte på hovedet(!) eller på dækket foran cockpittet, hvis andet fartøj ser ud til, ikke at have set kajakken 
  • Ro kystnært og skal du krydse åbent vand, så kryds sejlruterne når der er plads og vinkelret, så passagen bliver så kort som muligt. 

DSRS, Det Dansk Sørednings Selskab

Kilde og billede DSRS