TEST AF PANTHERA


 

Struer Boats nye Panthera er en hybrid mellem en havkajak og en surfski - måske den hurtigste på markedet. Havogkajak.dk har fået lov til at bringe uddrag af den første test i denne artikel.

Den 70 årige og meget erfarne havkajakroer Aksel Hansen har som én af de første prøveroet Struer Boats nye Panthera. 

- Jeg er 70 år og begyndte at ro havkajak i 2010, da jeg var 57 år. Efter tre - fire år begyndte jeg også at ro turkajak og let kapkajak. De første par år roede jeg cirka 500 kilometer om året, men jeg tænker at mit snit over alle årene ligger på cirka 1.800 kilometer om året. I 2023 har jeg indtil nu (red. 1. august) rundet godt 1.100 kilometer. I havkajak er jeg aldrig nået længere end til IPP II, i fitness/kap har jeg IPPIII og er instruktør II.

- Panthera'en kombinerer havkajakkens stabilitet, sikre bevægelser i hård sø, lastekapacitet og effektivitet på lange ture, med surfskiens ydeevne i form af manøvredygtighed, hastighed og surf i bølger.

- Den har et super glid i vandet og man kommer let op i god hastighed. Den er ikke kun til dem, der gerne vil ro hurtigt, den egner sig også fortrinligt til dem, der bare gerne vil ro længere ture uden at bruge alt for mange kræfter. Selvom Panthera'en er lang, 577 centimeter, drejer den stort set på en femøre på grund af surfskibunden. Og holder retningen rigtig fint i sidebølger og sidevind. Hastigheden i sidebølger er egentlig kun begrænset af roerens evner og kræfter. 

- Panthera'en har agter monteret ror, hvor mange andre surfski har underliggende ror. Styresystemet er et fullplate med pedaler. Og utrolig nemt at indstille. Der sidder en bøjle midt mellem pedalerne og denne bøjle trykkes bare ned, så kan man flytte styresystemet, medens man sidder i kajakken. 

Aksel testede også Panthera'en i friske bølger på Storebælt.

- Jeg havde håbet på bølger, men det så ikke for godt ud på vej ud gennem Korsør havn. Vi roede mod syd forbi sejlklubben og nu begyndte det at ligne noget. Sidebølger og indimellem bølger skråt forfra og bagfra afhængig af strøm og bundforhold. Vi var tre kajakker afsted, de to andre roede i traditionelle havkajakker uden ror, men med sværd. Mens jeg i Panthera'en bare holdt kursen og koncentrerede mig om at sætte pagajen i toppen af bølgen, kunne de andre overhovedet ikke følge med, uagtet jeg roede med meget lav kadence. 

- Testturen blev på 18 kilometer og også i bølgerne kunne jeg ro med samlede ben. Kun nogle få gange var knæene på cockpitkarmen eller et lavt støttetag. Det sidste var nu nærmest en refleks og egentlig ikke nødvendig. Enkelte af sidebølgerne var så høje, at de slog ind over kajakken, men intet problem overhovedet. Så Panthera'en er absolut også stabil i bølger.

- Tilbage ved klubben ville en af de andre prøve Panthera'en. Han skulle lige vende sig til at ro med ror, men var så noget overrasket over, hvor stabil den er, selvom den er noget smallere end hans egen.

- En super kajak, der er utrolig stabil i forhold til bredden og hvor hastigheden egentlig kun er afhængig af god roteknik og størrelsen på overarmene. Og jeg kan især godt lide, at Panthera'en kan dreje på en femøre.

Struer Boats producerer, monterer og sælger
Panthera er tegnet af den svenske kajakdesigner Björn Thomasson, som også har slået stregerne til de velkendte Struer Boats Frej kajakker. Selve kajakken støbes i Nordsjælland og færdigmonteres hos Kano- og kajakværkstedet i Frederiksdal, nord for Lyngby. 

Længde x bredde: 577 cm x 52 cm
Vægt: Carbonlite 20 kg, carbon/kevlar 21 kg, glasfiber 23 kg
Cockpitkarm udvendigt: 84 cm x 47 cm
Cockpit indvendigt: 78,5 cm x 45 cm
Cockpit højde og bagtil: 29 cm  x 23,5 cm 
Agtermonteret ror er standard, skeg kan tilkøbes.


Test Aksel Hansen
Redigering Henrik Numelin, havogkajak.dk
Foto Struer Boats

Under rubrikken Nyt og Nyttigt præsenteres havfriske nyheder og produkter. Indholdet er ofte baseret på pressemeddelelser og nyhedsbreve fra producenter og kajakforhandlere.